IKEA – skąd wziął się najpopularniejszy dziś sklep z wyposażeniem wnętrz

W większości polskich domach znajdziemy chociaż jeden przedmiot pochodzący z popularnego sklepu Ikea. Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest historia tego chyba najpopularniejszego sklepu z meblami i wszystkimi niezbędnymi dodatkami związanymi z aranżacją wnętrz? Na stronie Ikei możemy znaleźć informacje, że nazwa ta jest akronimem, czyli słowem utworzonym z kilku wyrazów lub poprzez skrócenie jednego. Polski odpowiednik na wyrażenie „akronim” to „skrótowiec”. W przypadku Ikei jest to skrótowiec powstały z połączenia inicjałów założyciela sklepu i pierwszych liter wiosek, z którymi związane jest jego dzieciństwo (Ingvar Kamprad + Elmtaryd + Agunnaryd). Jest to nazwa pochodząca z 1967 roku i od tej pory nie została zmieniona. Również logo Ikei pozostało bez większych zmian.

Podstawową zasadą działania Ikei jest tak zwane „demokratyczne wzornictwo”, które polega na poznawaniu potrzeb i marzeń klientów. Pracownicy Ikei szczycą się tym, że co roku odwiedzają tysiące domów po to, aby swoje projekty dostosować do oczekiwań kupujących. Trzeba przyznać, że ich produkty łączą w sobie pomysłowość, oryginalność formy, a także niską cenę.

Gdy Ingvar Kamprad zakładał firmę Ikea, miał 17 lat. Był na tyle zdeterminowany, że przekonał swoją rodzinę do tego, by w tak młodym wieku założyć własne przedsiębiorstwo. Warto wspomnieć, że nie był to jego pierwszy kontakt ze światem biznesu. W wieku 5 lat sprzedawał zapałki, dostarczając je prosto do domów. Zapałki kupował w Sztokholmie, a następnie handlował nimi w pobliskich miasteczkach, proponując atrakcyjną. W późniejszych latach sprzedawał również inne produkty, takie jak ozdoby choinkowe czy nasiona. Ikea zajęła się sprzedażą mebli dopiero po czterech latach (w 1947 roku). Czym wyróżnił się sklep od swojej konkurencji? Przede wszystkim stałą ekspozycją salonów. Współcześnie jest to standardowa oferta, jednak wtedy była to nowość.

Większość produktów Ikei nawiązuje do stylu skandynawskiego. Jak wiadomo w Dani, Szwecji oraz Norwegii panuje dość surowy klimat, na co stara się odpowiedzieć design skandynawski. Pierwszorzędną zasadą tej aranżacji wnętrz jest funkcjonalność, czyli rezygnacja z nadmiernej dekoracyjności. Materiały, które królują to drewno i kamień. Kolory zazwyczaj są lekko wygaszone i oscylują między szarościami a ciemnymi zieleniami i odcieniami niebieskiego. Styl ten obfituje w przytulne tkaniny, które tworzą przyjemną atmosferę. Jasna, niemalże biała podłoga z desek i modne dziś niebieskie akcenty, są znakiem rozpoznawczym tej właśnie estetyki.

Ikea jest coraz bardziej popularna na całym świecie, ale także w Polsce – rocznie ma około 500 milionów klientów. Magazyn „Forbes” umieszcza Ingvara Kamprada wśród najbogatszych ludzi świata. Wiele specjalistów od marketingu twierdzi, że jego sukces tkwi w misji jego firmy. Produkty Ikei zaprojektowane są tak, by sprawiać ludziom radość. Proponowane artykuły są przyjemne, kolorowe i zachęcają do kreatywnego urządzania mieszkań. Współcześnie w Ikei znajdują się restauracje oraz sklep oferujący produkty spożywcze. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż wiele rodzin spędza tam całe dnie, co widać zwłaszcza w weekendy.

No Comments, Be The First!